Realizacja zadań w świetlicy szkolnej odbywa się w oparciu o prezentowany plan pracy opiekuńczo-wychowaczej świetlicy. Wychowawcy naszej świetlicy przygotowują zajęcia uwzględniając poniższe cele oraz środki realizacji adekwatnie do tematyki związanej z kalendarzem roku szkolnego.
Działalność edukacyjna
- Wdrażanie do systematycznego i samodzielnego odrabiania lekcji.
- Pomoc dzieciom mającym trudności w nauce.
- Praca z dzieckiem uzdolnionym.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie.
- Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
- Organizowanie gier i zabaw umysłowych.
- Zachęcanie do czytelnictwa prasy i literatury dla dzieci.
- Wykorzystanie komputera do nauki, korzystanie z encyklopedii internetowych, wyszukiwanie ciekawych informacji w Internecie.
- Rozwijanie aktywności twórczych i zdolności manualnych u dzieci.
- Udział dzieci w imprezach szkolnych i poza szkolnych:
- Święto misia
- Święto Odzyskania Niepodległości
- Przygotowanie wystaw w szkole.
- Integracja i angażowanie rodziców w życie świetlicy poprzez współorganizację zajęć otwartych.
Działalność opiekuńcza i wychowawcza
Promowanie postaw wzajemnej życzliwości i szacunku względem siebie – kształtowanie nawyków kultury osobistej
- Integracja wychowanków i wychowawców świetlicy; pogłębienie więzi koleżeńskiej, sympatii, wzajemnej życzliwości.
- Zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie dobrych manier w codziennych kontaktach.
- Kształtowanie postaw życzliwości, koleżeńskości i empatii.
- Przeciwdziałanie agresji – szacunek, otwartość i życzliwość w stosunku do innych.
- Uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi, zwłaszcza ubogich i dzieci.
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas zabawy.
Troska o bezpieczeństwo dzieci
- Rozmowy z dziećmi ta temat zasad bezpiecznej i odpowiedzialnej zabawy w świetlicy szkolnej, na placu zabaw i na boisku szkolnym.
- Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego i motywowanie do ich przestrzegania.
- Zapoznanie wychowanków z regulaminem szkoły, świetlicy, stołówki – zwrócenie uwagi na zasady higieny podczas spożywania posiłków. Troska o mienie szkoły (gry, zabawki).
- Uwrażliwienie wychowanków na zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnych technologii i Internetu.
Troska o środowisko naturalne
- Kształtowanie postawy szacunku dla otaczającej przyrody.
- Uwrażliwianie dzieci na piękno każdej pory roku.
- Uwrażliwianie wychowanków na los zwierząt porzuconych i bezdomnych oraz konieczność niesienia im pomocy.
- Uświadomienie wychowankom, że Ziemia to nasz „wspólny dom”, o który trzeba dbać.
- Uświadomienie wychowankom konieczności oszczędzania wody i segregowania śmieci.
Wychowanie prozdrowotne
- Utrwalenie nawyków przestrzegania higieny osobistej.
- Nauka dobierania stroju odpowiednio do pogody i pory roku.
- Zachęcanie dzieci do aktywnego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
- Gry i zabawy w sali świetlicowej i na powietrzu sprzyjające utrzymaniu właściwej postawy ciała.
- Profilaktyka uzależnień.
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie.
Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych
- Wzbudzanie zainteresowania historią swojego kraju i regionu. Z dziejów naszej ojczyzny.
- Rozbudzanie uczuć patriotycznych. Rozmowy na temat symboli narodowych.
- Kształtowanie więzi międzypokoleniowej oraz postawy szacunku wobec starszych.
- Uroczyste obchody rocznic i świąt kościelnych i państwowych.
- Poznanie i kultywowanie tradycji rodzinnych.
Edukacja czytelnicza i medialna
- Rozwijanie czytelnictwa poprzez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
- Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
- Współpraca z rodzicami i biblioteką szkolną przy organizowaniu imprez związanych z książką.
- Kształtowanie właściwego stosunku do książki.